Friday, 2 October 2015

CABARAN MAK BERANAK DUA

Assalamualaikum..

Tajuk entry yang ala-ala gempak gitu..sejak lebih kurang 20 hari menjadi seorang mak yang telah beranak dua ni, baru ku sedar emosi serta keimananku menjadi kurang stabil. Errr..astaghfirullahalazim..bukan ape, saya jadi susah nak kawal marah saya ni dekat permata hati sulung kami, along zahraa. Allahu..Tuhan je tahu macamana sedihnya hati saya lepas secara tak sengaja marah @ tengking dia..menyesal tak sudah.sedangkan along masih kecil.. Seminggu je lagi nak masuk usia 1 tahun 11 bulan..belum tahu apa2 lagi..dah kena marah2..tengking2..ni baru 20 hari, hari2 yang mendatang macam mana lah agaknya..?

Padahal zahraa ni bukan dalam kategori "budak buas @ budak nakal"..bukan jenis x dengar cakap.,dia seorang yang behave je..berjurus sangat2..saya ni je yang masih lagi tak pandai nak bersabar
..tak pandai nak sesuaikan diri lepas jadi mak beranak dua..allahuakbar..( ya allah bantulah hambaMu ini)

Sekarang ni lagi lah susah sikit..hubby dah balik KK hari selasa aritu..tu pun dah kira bersyukur hubby boleh jaga dan temankan saya selama sebulan..dan hampir 18 hari tolong jaga anak2 di waktu saya masih lagi sakit2 selepas bersalin..kesian hubby, penat ulang-alik ke rumah mak dia dan jugak rumah mak saya..sampai demam jugak hubby..

Tapi alhamdulillah jugak lah..mak saya masih kuat.kakak dan adik saya masih ada...masih boleh dukung dan pujuk zahraa tatkala dia meragam "dengki" bila tengok saya susukan adiknya..selalu dengki bila tengok adiknya diriba oleh saya..maafkan ibu ye zahraa..ibu bukan tak nak riba dan dukung kamu..tapi tokma yang selalu marahkan ibu..huhu..biasa lah orang tua..banyak pantang larangnye..lagipun memang ibu berpantang tak BOLEH mengangkat benda berat, atau dukung anak lain selain bayi yang baru lahir..takut bentan..nanti kalau ibu bentan, lagi lah lambat pulih..macamana nak jaga kamu berdua nanti kalau asyik sakit2..

Saya harap esok dan hari seterusnya saya tak akan ulangi kesilapan tu lagi..saya akan cuba kawal emosi saya terhadap anak2 saya..insyaallah dengan iziNMu..aminn..

P/s :- zahraa meragam sebab dia demam..alhamdulillah dah makin baik kesihatannya..,dah tak muntah2 dan batuk2 seperti 2-3 malam sebelum ni..tapi yang merisaukan saya, haseef pulak yang macam nak berjangkit selesema tu..mintak jauh la ya allah...huhu..


4 comments:

Ibu Dilah said...

Memang betul tu dear.. bila anak makin bertambah, tahap kesabaran kita pulak makin menipis.. tu la yg saya rasa bila anak masuk 3 org.. kadang2 kesian kat diorg.. bila kita stress jadi tak boleh control emosi.. terlepas kat anak.. setiap hari berazam utk jadi lebih penyabar dan mampu contol emosi terhadap anak2..

hazlinda hamid said...

kecian ko zaraa kn. tp nk wt gano dh meme x leh nk dukung dio kea. biarlah pok cik mokcik hk je dukung..

azizah green line said...

hakimi adik lom kuar dah meragam teruk.. ni kan bila adik kuar.. xtau la gane.

emi kalau ada family tak sihat..kena jauhkan dari haseef.. sian dia kecik lg mudah dpt jangkitan..

Mila Hilas said...

ooo...zahraa kecik lg..ptt la meragam nk perhatian. sy phm perasaan awak..arfan yg dh 2y6m tu pn skrg ni pndi melawan sy gk..mmg bikin sy naik hantu jugak.tp stkt ni masih blh kontrol lg lah. kesian kn nk mrh2 dia..dh la papa xde nk pjk,mama plak mrh2.. hehe...xpe, awk cbe istigfar byk2 masa nk mrh tu insyaAllah nt x rsa nk mrh dia.pujuk elok2.. sbr k.. org dlm pntg xleh sll mrh2 hehe

About Us

We sell creative goods all over the internet. Welcome to our website, we hope you enjoy our products.

Labels

Popular Posts