Friday, 25 September 2015

PENGALAMAN BERSALIN : PART 2

Sambungan dari entry sebelum ni...sorry entry yang agak panjang... :)  

Sekitar jam 5.30 pagi, sekali lagi tidur saya terganggu dengan rasa perut yang memulas-mulas sama seperti sakit yang dah saya rasai pada pagi khamis. Dalam fikiran saya adekah masanya sudah sampai? Tapi dalam masa yang sama saya juga rasa waswas. Kang jadi macam hari khamis tu jugak. Tak de ape2..

Saya cuba ubah posisi, dan tak lama selepas tu saya terasa hendak buang air kecil. Masa tu dah kedengaran azan subuh. Terus saya bangkit, dan ke tandas..dalam tandas, terasa pula macam hendak membuang air besar. Tapi tak jadi. Confius saya..,terus rasa tak sedap hati. Cuci muka, berus gigi dan terus berwudhuk..terus masuk ke bilik untuk kejutkan hubby..

Perlahan saya kejutkan hubby coz tak nak buat dia panic.."ibu rasa sakit perut la abi..bangun la, jom kita balik bachok sekarang..(rumah mak saya)" dengan mamai2..hubby agak terkejut dan terus bangun solat subuh.. masa tu makin terasa sakitnya..nak solat berdiri dah tak rasa mampu..hubby tolong ambilkan kerusi dan saya solat di ruang tamu..selesai solat, cepat2 saya kemaskan barang yang tak seberapa..bag hospital,,buku klinik..bag zahraa..susu dan air panas zahraa sempat saya check.,

Tengah saya bersiap2..hubby sempat kejutkan Bapa mertua dan kakak ipar saya..terus suami my SIL bangun dan bertanyakan keadaan saya ok ke tak..masa tu saya hanya tersengeh..dan menjawab "entahla..rasa macam dah sakit..tp tak tau la betul2 sakit ke tak" - ohmai..saya sendiri pun tak pasti sakit tu main2 ke tak..sebab sebenarnya memang tak de lah sakit sangat pun. Acah-acah sakit katenyeee...

Sekejap sakit sekejap tak..mak pun confius okk...

Hubby kemas2 barang masukkan dalam kereta..ambil zahraa yang sedang tidur, letak di seat  depan. Saya duduk di belakang..sampai di trafik light tendong saya cakap dengan hubby.."kita terus ke HUSM la bie..takut tak sempat je nak balik umah ma"

6.59pagi : sempat saya call mak, bagitahu keadaan saya.mintak adik saya tlg datang ke husm untuk tolong jagakan zahraa ..tapi masa tu sama jugak saya cakap dengan mak, xde la rasa sakit sangat...sekejap je cakap dengan mak..

atas jambatan tendong..sempat pulak saya tanya hubby dah ambil bag zahraa ke tak? Rupanya dia tak ambil..dengan bag galas (berisi powerbank, 1 telefon bimbit dan juga tablet hubby,) hubby tak nak patah balik..saya paksa dia patah balik..sebab bag zahraa tu ada susu dan juga barang2 lain..dan seriusly saya  tak de rasa sakit dan siap cakap kat hubby "sempat lagi patah balik, ibu bukannye nak beranak lagi"

Kemudian hubby u-turn di trafik light sebelum memasuki highway salor-pasir hor. Kembali ke rumahnya untuk mengambil bag2 tersebut..Kemudian kembali bergegas menyambung perjalanan..hubby dalam kepanikkan dia, laju je ambil jalan ke pasir pekan..saya suruh dia patah balik..coz jalan tu bagi saya agak jauh untuk ke husm..terus hubby u-turn dan kembali memasuki jalan ke highway salor-pasir hor... 

Dalam perjalanan..mulut saya ni tak berhenti berzikir dan membaca doa nabi yunus.. "La ila ha illa anta..subha naka inni kun tu mina zzalimin" dan tak lupa juga mengucap dua kalimah syahadah..kesakitan yang saya rasai makin bertambah..dekat dengan pasir hor, saya rasa sakit yang teramat..perasaan nak meneran tu makin kuat..terus saya baring mengiring..minta hubby lajukan kereta..di kala menahan kesakitan..sempat juga saya mengadu sakit dengan hubby..dan rasa yang tak tertahan..terasa basah di bahagian dalam seluar..allahuakbar..nyata air ketuban saya sudah pecah..cepat2 saya bgtau hubby "air dah pecah..laju sikit abi"

Saya panic..hubby lagilah panic..dalam masa yang sama tak lekang dibibir zikir dan berdoa..yakin pada kuasaNya..mudah2an Allah bantu kita..bantu hambanya yang lemah ini..

Dan sakit yang tak tertahan..sempat saya cakap.."kalau jumpa klinik berdekatan.abi berhenti ye.." Dalam hati trlintas kenapalah aku x call ambulans je tadi..pape hal insyaallah selamat.. Malangnya tiada klinik berdekatan yang bukak..hubby pun panic..rasanya dia tak mampu nak pandang kiri kanan kereta...hanya mampu menekan pedal kereta dengan selaju yang boleh..
 
Bersyukur dengan jalan baru flyover pasir hor, shortcut way terus menuju ke husm kubang kerian. Hubby dah tak mampu bersabar, terus memasuki laluan kecemasan di sebelah kiri jalan tatkala lampu merah..dan bila memasuki pagar HUSM saya kembali lega..(namun masih menahan kesakitan)

Kemudian hubby memasuki bangunan baru, kalau tak silap saya ada ditulis KECEMASAN. Tapi seperti tiada fungsi coz tiada sorang staf pun yang bertugas.hubby keluar dari kereta untuk bertanyakan mana2 staf yang ada..saya dah memekik dari dalam kereta (sebab dah rasa sakit yang amat- macam baby dah keluar kepala) "abi..,cepat abi..ibu dah tak tahan ni.."
Terus hubby panic..sempat dia berteriak.."mana semua orang nieeee!!! " saya sempat panggil hubby.. " jom abi kita g depan sikit..rasanya bukan sini tempat kecemasan..(mungkin bangunan tu baru siap dan masoh belum beroperasi sepenuhnya)

Hubby ke kawasan hadapan sedikit..sempat saya suruh hubby bertenang dan cuba tanya staff lain yang kelihatan..ketika tu kami kat depan bangunan klinik pergigian..nasib baik ada sorang akak misi ada dan cepat2 dia tunjukkan jalan ke tempat kecemasan bersalin..

Rupanya tempat tu kena masuk berdekatan kawasan parking awam. Jelas kami memang tak biasa dengan HUSM, (silap sebelum due date tak pegi ronda awal2 untuk melancarkan perjalanan) Allahuakhbar..dugaanMu yang amat mencabar ya allah..hambaMu ini pasrah dan hanya mampu bertawakkal padaMu.

Sesampainya di bahagian kecemasan..hubby bergegas keluar memanggil staff di kaunter, masa tu jugak saya perasan ada sorang nurse yang sedang berdiri (mungkin baru habis shif kerja)..yang juga agak terkejut melihat keadaan kami..saya pada masa tu sempat hantar whatsapp terakhir kepada adik saya..

Seorang staff lelaki (mungkin dah agak berusia) yang saya tak berapa sempat nak tengok wajahnya..tapi kedengaran hubby memanggilnya pak cik..
Pak cik tu tanya boleh jalan x..terus dia ambil wheelchair..saya tarik buku klinik saya je..sehelai sepinggan..terus keluar dari kereta. Kemudian cepat2 pak cik tu cakap dengan hubby.."alih kereta kemudian naik tingkat 2 dengan lif" - lebih kurang mcm tu yang saya ingat..

Pak cik tu terus tolak wheelchair..saya mengaduh sakit..sebab dah tak trtahan..sempat saya cakap.."pakcik tlg cepat sikit pakcik..saya dah nak meneran ni..nak bersalin dah ni.." Pak cik tu cakap .."sabar ye..dah nak sampai..masa masuk lif..punyalah berdebar takut2 terbersalin dalam lif pula!!

Sempat sampai di satu tingkat ( tak pasti tingkat berapa) bahagian bersalin mungkin..pakcik tu bagi buku klinik saya di kaunter..staf nurse cakap terus masuk ke dalam.,sebab mungkin dia tgk saya dah nak bersalin sangat kot huhu...

Pakcik tu tolak wheelchair ke bahagian laluan staff..dan menolak masuk ke bilik bersalin yang agak kecil..dua orang nurse datang dan meminta saya bangun untuk duduk di atas katil..sambil membantu saya untuk baring..ada 2-3 orang nurse keluar masuk..(masa tu saya ntah ape2 dah antara sedar ngan tak..sebab dah tak tahan sakit sgt2..)yang saya dengar..ada nurse tanya " mana kain sarung? Tok bowok ko? " saya geleng.."maaf misi (nurse)..tok dey ambik..ado dlm beg dale keto abe tengah bawak mari tu.."

Misi tu cakap ok tak pe lah.. Sempat sorang misi lain datang dan tanya nama saya serta no kad pengenalan..terketar2 saya menjawabnya..sebab dah tak tertahan..masa tu buku klinik saya masih di kaunter pertama tadi..
Kemudian datang nurse lain bawa buku saya tu..doktor pun dah datang cek bukaan saya..yang saya terdengar..ok dah ada OS..cm .??? (Tak dengar berapa cm..)

Seorang nurse lain datang pasang drip (ntah btl ke ejaannye) di atas belakang tangan saya..dan dipasang wayar air..nurse dan doktor dah ready untuk sambut bayi saya..sempat beberapa nurse datang minta saya bukakan lagi kaki dan jangan angkat punggung..bila sakit datang terus meneran! Ok bismillah...pushhh!! Alhamdulillah terasa lancar je dan panas2 je di celah paha saya..owhhh saya dah bersalin ke??? 

Alhamdulillah..lega sangat2... Kedengaran suara insan kecil yang dah mendiami dalam perut ibu genap2 selama 40 minggu..ibu tersenyum gembira sambil menitiskan airmata kesyukuran..terima kasih ya allah..kau telah permudahkan kelahiran zuriatku yang kedua ini..alhamdulillah..

Bayi ditunjukkan kepada saya..dan ditanya oleh doktor apakah jantina byi saya..alhamdulillah lelaki, seperti yang telah kami ketahui hasil ujian scan sebelum ni..bayi diletakkan diatas dada saya..indahnya perasaan ni ya allah..

Kemudian seorang nurse mengambil bayi untuk di uruskan proses selanjutnya..sementara doktor menyelesaikan kerja-kerjanya yang seterusnya iaitu untuk mengeluarkan uri.sempat doktor tersebut (doktor amani) bersembang dengan saya.."kak kenapa cepat sangat ni kak..? Saya tak sempat pandang betul2 akak dah siap teran..alhamdulillah kak bersalin sangat2 cepat dan senang...tapi ada sedikit luka ,nanti saya akan jahit ye kak.."

Allahu..baiknya doktor..sempat saya meminta maaf dengan nurse dan juga doktor..sebab dah buat diorang kelam kabut ( ntah pape tetiba datang rase bersalah pdhal bukan disengajakan pun)..doktor dan nurse gelakkan saya,.kata mereka "biasalah kak..bukan kuasa kita semua ni.,akak tak salah ape pun.,lagipun ni dah memang kerja kami..alhamdulillah semua dah selesai.akak berehat dulu ye.." Tersengeh lega....

Saya baring lagi..baru terasa penatnya..dan terasa sakitnya..saya tengok jam di dinding depan saya baring..dekat pukul 8pagi..sebelum jahit doktor bagi saya entenox (betul ke ntah ejaan ye) kata doktor kalau sakit akak hisap kuat2 ye..ok saya layankan je..mula2 sakit sangat2..pastu makin cepat2 saya hisap..barulah tak terasa sakitnya proses jahitan tu..tapi hakikatnya memang akan terasa juga sakitnya waktu kena jahit tu..huhu..

Selesai proses jahit, saya ditolak ke bilik sementara menunggu kemasukkan ke wad...sebelum bayi di hantar kepada saya, nurse datang hantar air milo panas dan juga 2 keping roti..maklumlah awal pagi lagi..saya memang tak sempat makan apa2 di rumah..tenaga memang dah kosong..terus saya sentuh sedikit roti dan menghabiskan secawan air milo..kemudian bayi di hantar kepada saya..terus saya bagi susu pertama kepada cinta hati kami yang kedua ini..alhamdulillah dikurniakan susu olehNya...

Kemudian saya diminta tunggu untuk ditempatkan di dalam wad selepas bersalin..masa tu nurse suruh saya bersabar coz wad masih lagi penuh..agak lama jugak coz saya sempat terlelap ..kemudian datang dua orang nurse untuk menghantar saya ke wad ibu bersalin di wad 2topaz..sewaktu katil saya ditolak oleh 2 orang nurse untuk keluar dari bilik tersebut..saya dengar hubby memanggil nama saya..sempat saya sengih..dan nurse sempat bagitahu hubby saya akan ditempatkan di wad 2 topaz..

Jam 11 barulah hubby, zahraa kak ha dan iwan boleh masuk melawat saya..saya dengan keadaan yang masih tak stabil..dengan tangan yang sedikit kebas (mungkin kesan air yang dimasukkan melalui tangan- andaian saya sendiri haha)

Datang beberapa nurse periksa keadaan saya..ada yang terkejut baca kad laporan saya..mungkin doktor tulis satu persatu history saya hari tu..sempat saya bertanya bila boleh discaj..sebolehnya saya nak terus balik ke rumah mak...tak nak bermalam di wad coz dah rasa sengsaranya bermalam di wad bersama zahraa dulu. walaupun hanye semalaman tetap rase tak selesanya..maklumlah kan kita baru je bersalin..dah la kena jahit lagi , nak jaga anak lagi..mana nak ke tandas lagi..dah la sy tgk tandas pun jauh je dari katil pesakit...memang susah la sikit kalau kene bermalam di sana.

Lepas tu datang doktor lelaki muda, mungkin baru berusia 25tahun..tanya saya.."kak ok ke? Dah buang air kecil?" "Ye dah dik..kalau kak nak balik hari ni boleh ke..sbb kak x de sapa blh temankan malam ni..Suami x blh temankan kat sini..mak akak dalam edah ayah akak meninggal lagi.." Doktor muda tu cakap "kalau xde masalah boleh terus balik kak.."

Ok dalam hati saya terus berbunga riang.. X lama selepas tu, datang nurse panggil saya untuk doktor periksa jahitan luka di bilik rawatan yang berdekatan..lepas periksa..semua ok dan saya hanya perlu menunggu doktor bayi je datang check bayi..nurse yang dalam bilik rawatan tadi baca report saya, kemudian kata " awak kan yang pagi tadi datang2 terus bersalin..smua kecoh td sbb cepat & mudah sgt..org lain bkn main susah.." Saya mula2 trkejut jugak sbb ye la mana saya nak cam nurse2 yg ada tadi..hnye mampu cakap.."rezeki saya nurse.. alhamdulillah.. allah mudahkan kami"

Dekat jam 1.30 petang. Datang seorang doktor perempuan untuk check bayi..alhamdulillah semua ok..nurse bagitau suruh pegi settle di bahagian hasil, lepas ambil ubat di farmasi dan boleh terus balik...alhamdulillah. Saya sampai di rumah lebih kurang pukul 3 petang..mak terkejut menyambut ketibaan saya bersama bayi baru.,kata mak "kelik berderat wak kelik baby baru..." :)

14 days.

 alhamdulillah...ni la pengalaman manis melahirkan anak ke -2 yang tak dapat dilupakan..setiap detik2 yang mencemaskan merupakan pengalaman pertama yang kami lalui, takutnya pada tatkala tu hanya Allah swt je yang tahu..dalam susah ade senangnya..ku tetap bersyukur kerana menjadi salah seorang hamba yang terpilih olehNya untuk diuji sebegini rupa. :) 

7.36pagi baru nak keluar dari kereta...

7.45 pagi baby dah keluar...alhamdulillah..  :)

*thanks for reading*

5 comments:

Chekgu Azrine said...

Fuhhh...berdebar akk baca
Alhamdulillah Allah permudahkan urusan sis bersalin kali ni...
Tahniah once again ye

azizah green line said...

pehh.. nampak betul2 kecoh kan..
Alhamdulillah mudahnya emi bsalinkan hasif..tahniah!

InaYusoff said...

hari tu baca gune phone..

seronok baca pengalaman orang yang senang bersalin...

rase teruja okey..

alhamdullilah..
pengalaman kita berbeza...
seronok baca..

CaHaYaHaTi said...

alhamdulillah.. berdebar skali dgn air mata skali kuar ni.. seronok sgt.. mudah bersalin.. tahniah

nini said...

Suspen wehhh tapi seronokkkk sebab mudahhh je kisahnya

About Us

We sell creative goods all over the internet. Welcome to our website, we hope you enjoy our products.

Labels

Popular Posts