Saturday, 18 July 2015

Selamat hari raya aidilfitri

Assalamualaikum & hai!

Alhamdulillah syukur kita ke hadrat illahi..dapat juga bersama-sama meraikan aidilfitri tahun ni. Walaupun agak sedikit ralat coz tak dapat balik beraya bersama-sama famili tercinta..namun raya tetap disambut dengan serba kekurangan di sini, negeri di bawah bayu bersama rakan2 seperjuangan..

Raya kami yang bersederhana..


Puasa pulak..tak dapat nak puasa penuh seperti tahun lepas. Tahun ni daku agak 'semput' sekiranya tak bangun bersahur. Mungkin sebab puasa kali ni kandungan saya dah agak sarat kot..Maka jawabnya 4 hari terpaksa diganti balik..huhu..syukurlah bukan 24 hari!

Raya kali ni juga, merupakan kali pertama saya tak masak apa2 pun. Gantung kuali, dapur bersih! Malam raya tu hubby ada program bakar lemang dengan kawan2 pejabatnya. Petang 29 ramadhan kami sama2 berbuka puasa di pejabat.,sambil membakar lemang..dekat pukul 10 malam, saya dan umie yah balik dulu..tumpang kawan. Sebabnye kiteorang mintak tolong yah masakkan rendang ayam..seekor je..dah masak nnti bahagi dua..daku memang surrender awl2..nak masak sorang2 memang tak terdaya lah...nasib baik yah sudi tolong masakkan..tq tau..

Pagi raya..husband yah datang hantar rendang..dan sampaikan berita yang sangat mengejutkan..jiran diorang, merangkap rakan sepejabat saya..telah pergi bertemu illahi..di pagi syawal. Al-fatihah..arwah meninggal disebabkan terkena serangan jantung, di usia lebih kurang 40 tahun..meninggalkan seorang balu dan beberapa orang anak yang masih bersekolah..

Terus kami menziarahi keluarga arwah..keadaan yang sangat menyedihkan..sang isteri sedang menangis sewaktu sedang berhubung dengan seseorang di talian telefon. Mungkin sedang bercakap dengan keluarga di kampung..anak2 pula sedang menangis teresak2 di tepi dinding, di pagi yang mulia pulak tu. tak dapat saya nak duduk lama di situ, hampir gugur air mata melihat mereka. 

Alhamdulillah, Pengurusan jenazah semuanya diuruskan oleh pihak pejabat...dari urusan mandi, mengkafankan dan solat jenazah..dibantu oleh warga masjid sekitar perumahan kami.,sampailah ke pengurusan untuk penghantaran jenazah pulang ke kampung di perlis dengan menaiki kargo MAS...

Ternyata..bila berlakunya pemergian kenalan sebegitu, terasa begitu singkat masa kita di dunia ini. Terus terfikir, andai sesuatu terjadi pada kami kelak..keadaan akan jadi macam tu jugak..jauh dengan sanak saudara..harapkan teman2 seperjuangan dan jiran tetangga je lah..

Kematian itu...semuanya berlaku dengan tak terduga..tanpa disangka2..terus terfikir..sudah cukup ke bekalan kita untuk di bawa ke alam sana? Ya allah.,insafnya..banyak dosa2 lagi..yang belum tentu diampuniNya.. :( 

Semoga kejadian ini ada hikmah, pengajaran dan peringatan buat diriku...dan seluruh keluargaku...yang hidup ini adalah singkat..jangan terlalu mengejar urusan keduniaan, sampaikan alpa dan leka dengan urusan di akhirat...insyaallah..

Salam aidilfitri. Maaf zahir dan batin..







1 comment:

azizah green line said...

Bila ada pemergian org terdekat lebih2 di bulan puasa dan raya ni betul2 buat sebak. Memginsafkan diri. Mati xkenal usia n bila2 saja ajal menjemput

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016