Tuesday, 2 June 2015

RUMAH PERTAMA : PART 1 - URUSAN TEMPAHAN DAN DOKUMENTASI

Assalamualaikum dan hai,


Alhamdulillah setelah hampir 3 tahun saya berkira-kira untuk membeli rumah [3 TAHUN ok.huhu..] akhirnya saya dah berjaya tempah 1 unit rumah. Tu pun sebab saya dah betul2  nekad dengan hubby, nak tak nak tahun 2015 ni kena jugak beli sebiji rumah . Tempoh masa 3 tahun yang kami dah 'bazir'kan tu adelah sangat2 merugikan. Dari harga rumah sekitar kawasan yang kami nak beli tu RM120K kini dah mencecah RM155K tau. :( Betapa cepatnya harga rumah naik, dahlah tahun ni dah start dengan GST, lagi lah harga makin naik [walaupun katenyeee harga rumah tak naik, itu adelah satu kenyataan yang palsu coz hakikat sebenar sememangnya harga rumah semakin naik]. Kawasan yang berdekatan dengan kawasan rumah yang kami nak beli ni pun dah mula naik sampaikan ada yang dah berharga RM170K.

 Rumah pilihan kami adalah di Taman RG Telong, Kandis, Bachok Kelantan. Berdekatan dengan Kolej KIST (Kolej Islam Sains dan Teknologi), Universiti Malaysia Kelantan (UMK), IKBN, Kolej Vokasional Bachok, Kompleks Sekolah (SMK Agama Tok Bachok, SK Tangok, SMK Dato'Perdana), Pejabat Pendidikan Jajahan Bachok, dan beberapa pejabat agensi kerajaan dan swasta yang lain (MARDI,FAMA, PUSPEN, dan sebagainya). Dan faktor UTAMA pemilihan lokasi tu jugak adalah disebabkan kedudukan lokasi yang strategik dengan Pejabat Maritim Tok Bali yang tak jauh dari rumah tersebut [punca rezeki kami]. So dalam perancangan kami, sekiranya kami pindah ke Kelantan(tak tahu bila, mungkin 10 @ 20 tahun lagi) esok2 tak payah dah nak fikir rumah mana yang nak duduk.  Kalau dari rumah mak saya dengan Tok Bali pun dah tak jauh sangat, lebih kurang 30 minit perjalanan je. Sama jugak jarak dengan rumah mak, so nanti2 mak abah nak  ulang-alik tolong jenguk rumah tu nanti tak de la jauh sangat. 

Ni gambar rumah yang sempat saya snap waktu proses tinjauan bulan Disember yang lepas..Masa ni rumah tak siap lagi. Sekarang pemaju cakap dah siap, tinggal nak serahkan kunci je lagi..

Rumah yang sederhana je...alhamdulillah dan insyaallah moga2 loan saya lulus.. :D





Sempat adik saya posing kat ruang tamu, konon2 nye nak anggarkan saiz dan keluasan rumah tu..Laluan hubby berdiri tu laluan ke ruang makan, dapur dan bilik tidur.





Ni pandangan dari dapur, tempat hbby berdiri tadi. Pintu tu pintu bilik tidur utama. Depan tu ada sedikit ruang, boleh letak meja makan @ buat ruang keluarga.



Pandangan bilik tidur utama, tingkap tu menghadap pintu pagar luar. Ada tandas.



Bilik 2 dan bilik 3, kat tepi tu tandas, dekat dengan dapur.



Ni pandangan dari dapur, boleh nampak pintu bilik utama dan pintu bilik ke-2, dan jugak tandas kat dapur tu. Ada pemisah antara dapur dan ruang keluarga @ ruang makan. Kire ok jugak lah pelan lantai rumah ni, takde lah memanjang je dari pintu depan ke hujung dapur..



Ni pulak pandangan sekitar taman tu. ada rumah banglo dan rumah semi-D kat depan tu. Lot rumah yang saya booking tu pemaju cakap Lorong pertama, tak berhadapan dengan rumah banglo macam rumah dalam gambar ni, (gambar ni merupakan lorong yang ke-2 sebab taman ni ada2 lorong je setakat ni,)


Ni pulak lorong belakang yang memisahkan antara lorong 1 dan lorong 2. Boleh lalu kenderaan, sempit je kawasan belakang dapur tu..


Jenis Hartanah : Rumah teres 1 tingkat (single storey house) , 3 bilik dan 2 bilik air dengan keluasan 961 sq ft (keluasan tanah 1400sq.ft) -kecik je, ku tetap bersyukur..
Jenis hakmilik : Freehold dan bumi lot (bermaksud tanah pegangan bebas tiada sekatan..  freehold boleh diwarisi pada anak cucu kita nanti kerana freehold land punyai geran individunya sendiri dan kekal selama-lamanya. - copy from : blog jijah )  manakala bumi lot (Pemilikan hartanah dalam kalangan bumiputra saja. kalau nak jual rumah ni kena jual kat bumi saja. dan dapat diskaun lagi.) - thanks jijah!

Harga rumah ni RM150k termasuk kos guaman dan pindahmilik dengan deposit RM1K (akan dapat balik sekiranya loan lulus @ gagal). Kami memang nak beli rumah dalam lingkungan harga ni je untuk rumah pertama kami (ikut kemampuan dan komitmen). Kalau dengar cakap2 orang ni kebanyakan tak boleh pakai jugak jikalau diri sendiri dah rasa tak mampu..yer tak? So untuk permulaan ni beli setakat yang termampu je lah..At least dah ada 1 aset biarpun tak se-gah mana pun, janji belanja bulan2 cukup dan tak membebankan diri sendiri serta suami. :)

Lagipun kami masih berkhidmat di negeri orang, kalau ada rezeki pindah balik semenanjung pun kami memang tak mintak untuk dipindahkan ke negeri Kelantan lagi. Kalau boleh nak merantau dulu kat negeri orang, dekat2 nak pencen esok2 (insyaallah) baru nak mintak balik Kelantan. Kenape saya cakap macam tu? coz kami ni kerja sebagai anggota beruniform,  penguatkuasa maritim, yang setiap negeri hanya ada beberapa cawangan sahaja..so peluang untuk berkhidmat di negeri sendiri tu adelah amat tipis. Boleh tu boleh aje kalau nak cuba nasib mintak pindah ke Kelantan tapi paling lama pun akan berkhidmat setakat 7-8 tahun je di setiap wilayah dan seterusnya akan dihantar ke mana-mana negeri lain pulak atas dasar perkhidmatan kami yang sememangnya macam ni.

Sebenarnya, masa saya balik kampung bulan Disember tahun lepas, saya dan hubby dah pegi tengok rumah ni, masa tu dalam 80% pembinaan (sekarang dah siap sepenuhnya - tunggu nak terima kunci je). Masa tu masih ada 2-3 unit sahaja yang belum bertuan. Nak dijadikan cerita, konon2nya masih lagi nak fikir2 dulu. Nak cari yang lebih selesa (semi-D atau banglo). 
Dalam tempoh tu ada juga duk usyar2 kat kawasan lain, samaada beli tanah (bina rumah atas tanah sendiri) ataupun beli rumah semi-D @ banglo. Tengok2 dah hampir setengah tahun, tak jugak bertemu dengan rumah yang diidam2 kan tu.

Bila tengok kawan2 sekeliling yang dah punyai aset, hati ni jadi eksaited nak jugak miliki sekurang2nya 1 aset je dulu, yang mana insyaallah boleh membantu di kemudian hari. Walaupun berkhidmat di negeri orang, dan tak mungkin lagi akan tinggal di rumah tu dalam masa terdekat ni, aset tu perlu dimiliki terlebih dahulu. Biarpun kecik dan bersederhana, janji ade je dulu...sebab tak nak lagi rasa kerugian seperti sekarang bila tengok harga rumah makin naik...[huhu]..Untuk aset ke-2 kami, insyaallah dalam perancangan untuk 2-3 tahun akan datang, iaitu bina rumah atas tanah sendiri pulak..insyaallah loan atas nama hubby pulak. Yang tu mungkin kiteorang akan buat rumah banglo yang lebih selesa..[insyaallah...perancangan tu tetap kena ada biarpun hanye angan2 je dulu okehh.. :) ]

Bila dah ditakdirkan rumah tu bakal jadi rezeki kami, beberapa bulan lepas bila kesedaran dan keinsafan saya mulai datang, masa tu rasa menyesal yang amat sebab kesemua lot rumah Taman RG tu dah habis di tempah orang..Namun saya tetap jugak usyar laman web mudah.my untuk mencari2 kot2 masih ada lot kosong [mungkin orang tak jadi beli ataupun loan tak lulus]..

Saya dapat hubungi seorang agen perumahan yang post iklan kat website tu. Dia terus call saya dan pada masa tu saya agak kecewa kerana masih tak de lagi lot rumah yang kosong. Lebih kurang 2 minggu saya menanti, dengan harapan moga2 ada.

26 Mei 2015 (Selasa)
alhamdulillah saya dihubungi beliau.

 27 Mei 2015 (Rabu)
saya bayar deposit

 28 Mei 2015 (Khamis)
 saya dihubungi oleh staff pemaju untuk pemprosesan dokumentasi.

31 Mei 2015 (ahad)
Disebabkan saya berada di Kota Kinabalu, segala urusan pengisian dokumen dilakukan dengan faks sahaja. Saya faks borang tempahan, slip gaji 3 bulan yang terkini, salinan IC, surat pengesahan pelantikan, dan juga surat pencen. Semua dokumen tersebut akan diuruskan oleh pihak pemaju.

1 Jun 2015 (Isnin)
saya dihubungi oleh kak Nora,(staff pihak pemaju - RG Properties) dia nyatakan yang dokumen yang saya hantar dah diterimanya. Cuma masih ada beberapa maklumat yang perlu dilengkapkan seperti Tarikh jangka pencen,jenis insuran yang dipilih, jumlah loan yang ingin dimohon, serta beberapa maklumat lain yang masih belum lengkap.

2Jun 2015 (Selasa)
Saya dapat notifikasi dalam e-mail, iaitu akaun SPPB (Sistem Pinjaman Perumahan Bersepadu). Biasanya sesetengah pemaju akan menyuruh kita daftar dan isi sendiri, tapi berbalik pula dengan kes saya, pemaju dah tolong daftarkan siap2..[agak konpius di situ..nanti nak refer kak nora tu balik..]

entry bakal bersambungg............

Errr...terlebih panjang pulak entry kali ni..Hope tak membosankan lah ye..entry ni saya share kat sini untuk rujukan saya balik je..maklumlah sekarang dah tak 'rajin' nak tulis2 dalam diary...sebab tu saya share kat sini..mungkin berguna pada orang lain jugak..tapi saya tak de niat nak berbangga2pun [ape de hal nak bangge setakat rumah kecik je pun...huhu...ye r..kot2 ade yang tuduh macam tu kan.mana tau...]


Semoga Allah permudahkan urusan kami untuk dapatkan rumah tu..insyaallah...

:)


update 
RUMAH PERTAMA : PART 1 - URUSAN TEMPAHAN DAN DOKUMENTASI

RUMAH PERTAMA : PART 2 - PERJANJIAN JUAL BELI, PINDAHMILIK TANAH DAN URUSAN PINJAMAN PERUMAHAN PERBENDAHARAAN


RUMAH PERTAMA : PART 3 : TERIMA KUNCI Teratak ShahNeamy













5 comments:

InaYusoff said...

best..best..best..

itu je boleh cakap bila kita da ada rumah sendiri!..

tapi daku takdo lagi..

jeless dengan orang yang NEKAD untuk ada rumah sendiri di usia muda..

tahniah eamy!..

Fiqah Feeona said...

Alhamdulillah. Ada juga rumah.

azizah green line said...

yeyy! alhamdulillah da beli aset..murahnya rumah tu...150k!! rumah jijah sampai 250k!! teres setingkat je..wuaaa :( lau kt kelate ni mesti jijah dah dapat semidD atau banglo..

takpe..janji aset penting!

Fatihah Fazlin said...

Tahniah kak mi... rumah ni kat area mana kak?

saye niza said...

murahnye area sane ek. Ipoh pon dah 200k klo rumah mcm tu. Btw layout die tip top. skrg rumah sume nak memanjanggggg jer. same la dgn rumah yg bakal kami beli =_="

About Us

We sell creative goods all over the internet. Welcome to our website, we hope you enjoy our products.

Labels

Popular Posts