Friday, 5 June 2015

GEMPA BUMI 5 JUN 2015

Allahu akhbar.

Ujian yang Allah swt turunkan buat kami yang berada di Negeri Sabah. Pagi tadi dikejutkan dengan satu kejadian yang agak luar biasa bagi saya. Waktu tengah drive ke pejabat, lebih kurang pukul 7.15 pagi masa tu saya berada berhampiran dengan roundbout di Pekan Menggatal. Saya biasa  menggunakan jalan pintas untuk ke pejabat dari Jalan Tuaran bypass melalui lorong bersebelahan City Futsal Menggatal kerana jalan tu lebih kurang sesak dan saya  boleh sampai ke pejabat dalam ebih kurang 30 minit.

Bila sampai di roundbout tu, saya berhenti untuk masuk roundbout yang pada ketika tu ada sebiji kereta di hadapan saya. Tiba-tiba saya rasa kereta saya bergegar. Masa tu ada 3 perkara bermain-main kat fikiran saya :-
1) Kenapa jalan ni teruk bebenorr?? -biasanya tak de la seteruk tu..
2) Ehhh..ke kepala saya yang pening...(pejam celik 2 - 3 kali ) ehh tak pening pon!
3) errrr....ker tayar kete saya yang pancit??? - aduh kalau tak berhenti mane2 dulu ni kang rosak sport rim hubby ni...

Lepas je kereta depan saya dah bergerak lebih kurang 2-3 saat, turn kete saya pulak yang kena bergerak..masa tu masih lagi rasa gegaran, Bayangkan tengah drive tu boleh rasa badan bergerak2 sedangkan bukan jalan atas batu-bata or jalan berlubang pun!

Nerves, cuak,, takut semua ada. Mujurlah dekat depan tu ada stesen minyak Petronas. Terus saya berhentikan kereta kat tempat isi angin tayar. Sejurus lepas saya keluar dari kereta ada sebiji lagi kereta lain yang masuk kat sebelah saya. Pemandu perempuan jugak. masing2 duk belek tayar. Yang saya pelik tayar kete semua ok je. Walaupun saya tak pandai nak check angin tayar, tapi saya boleh nampak yang tayar tu tak kemek seperti yang saya duk bayangkan sebelum sampai ke Petronas tadi. Dalam kepala dok fikir, 'aduh camne kalau betul2 pancit..kena call hubby ni...errr...alhamdulillah hubby dah balik Rabu malam haritu...hihihi - lega sekejap)

Lepas saya tengok kat pemandu kereta sebelah saya  yang isi angin tayar kereta dia, terus saya fikir, oh mungkin saya je kot yang panic lebih...takut pancitt...hihii..tapi dalam masa yang sama saya tengok beberapa staff petronas sedang berkumpul dekat tepi tandas. Tengah memandang ke arah saya. Keliru sekejap. Adekah sesuatu yang aneh dekat tayar kereta saya.? check lagi sekali, confirm tak de..err mungkin diaorang sedang bincangkan pasal lain, jangan nak poyo sangat ye...

Tak lama nak sampai dekat pejabat, saya dihubungi oleh rakan saya. Dia tanya saya ade kat mane? ada rasa gegaran tak tadi? Dalam hati,,ehh kau! ko ahli nujum ke? boleh pulak nampak saya tadi ye...mane menyorok? Rupanya semua orang dapat rasakan gegaran tadi.

Sampai di pejabat saya diberitahu oleh rakan saya yang ada kejadian gempa bumi berskala 5.9 magnitud di Ranau, Sabah. Ya allah, terkejut sangat2 sampaikan tak lalu nak brekfast. Tapi sempat jugak habiskan sepinggan kuey tiow campur nasi dan ayam goreng berserta segelas milo panas.. OK tu adelah sikit ye, coz selalunya pagi2 saya makan baaanyak..dengan kuih muih lagi.huhu

Lepas tu baru saya bukak whatsapp, FB dan barulah dapat banyak info berkaitan gegaran yang saya terima tadi. Ada orang cakap  'Gunung Kinabalu' marah sebab ada beberapa orang mat salleh berbogel kat puncak gunung kinabalu beberapa hari yang lepas - err yang ni baru hari ni saya tau. Lambat dapat info. Agak biadap kat situ, dahlah datang negara orang, buat macam tu pulak. Tapi yang tu hanya cakap2 kosong orang je. Bila difikirkan balik, mungkin ada kaitan jugak kenapa Allah swt turunkan Ujian macam ni buat Negeri Sabah.Wallahuallam..

Berita lanjut mengenai gempa bumi di sabah :-

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/gempa-6-0-magnitud-landa-ranau-sabah-61647

https://www.malaysiakini.com/news/300779

http://www.bharian.com.my/node/59393

http://www.met.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=4962

Menurut laman web Jabatan Meteorologi kateye tak de amaran tsunami dilaporkan, namun melalui media sosial keadaan agak teruk di sekitar ranau dan kundasang, Ada juga beberapa video yang dimuat naik menunjukkan keadaan sebenar di sana. Ya allah Kau lindungilah kami semua daripada bala bencana, malapetaka...sesungguhnya kami adelah hambamu yang sangat lemah...

Hari ni saya dan rakan2 tak dibenarkan berada dalam premis pejabat kerana dikhuatiri berlakunya kemalangan yang tanpa diduga. Pagi tadi kami hanya berada di aras bawah sahaja. Tengahari tadi saya dan beberapa rakan lain terus balik ke rumah, Tak sanggup nak berjauhan dengan anaknda izz zahraa. Biar ape pun yang jadi asalkan saya tak berjauhan dengan dia..Ibu sayang kamu sayang.

Sekarang jam 5.22petang, hujan dan guruh masih lagi ada, semoga hubby selamat balik ke rumah.
tengahari tadi beberapa kali dengar bunyi helikopter berlegar2 di ruang udara, mungkin sedang sibuk menyelamatkan pendaki2 gunung kinabalu yang masih lagi terperangkap di atas sana. Semoga semuanya selamat,,,



p/s : Al-fatihah buat adik blogger terkenal, sis ATY FARED [blogger aku bukan bidadari] yang telah kehilangan adik perempuan beliau. Kehilangan yang sungguh mengejutkan, baca entry beliau sambil menangis teresak2.. :( tak lupa juga tahniah di atas kelahiran putera ke-2 beliau walaupun beliau sendiri tengah bersedih di atas kehilangan adinda kesayangannya..
















1 comment:

azizah green line said...

tekejut sangat! apatah lg yg mengalami di sana..speechless! kesian sgt banyakk sgt harta benda rosak..emm

takpe.peringatan buat kita juga ni

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016