Saturday, 6 June 2015

2nd PREGNANCY : SYARAT MENAIKI PENERBANGAN

Alhamdulillah, satu urusan dah settle sebelum balik bercuti di kampung 11 hingga 25 Jun 2015. 
Eksaited sangat2 nak balik ni.,macam2 jenis makanan dah berada dalam short list saya. 
Tapii selalunya yang tak termasuk dalam tu la yang selalunya jumpa dulu pun,.hihi...

Okeh..bagi yang merantau di negeri Sabah/Labuan/ Sarawak atau negara lain yang seangkatan dengannya...di mana KENA naik flight....sebelum tu kena semak dulu beberapa keperluan penting, seperti
kena pastikan dulu berapa usia sebenar kandungan korang sebelum menaiki pesawat kerana sesetengah syarikat penerbangan ada syarat2 nya.

Macam kes saya, kes USOD, usia kandungan yang tak pasti, dah ditentukan dengan beberapa kali ujian ultrasound dan dah dapat tarikh EDD iaitu 12 September 2015. Sekarang usia kandungan saya dah berusia 25 minggu 6 hari. Insyaallah pada tarikh saya akan terbang iaitu 11 Jun 2015 usia kandungan saya adelah 26 minggu 5 hari. 

KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN LEBIH JELAS


Bagi menaiki syarikat penerbangan yang lain saya kurang pasti, tapi kalau MAS yang saya pernah buat rujukan  [masa kandungan lepas], syarat menaiki pesawat adalah seperti berikut :-



When is air travel not recommended?

Travel by air is not recommended in the following cases:
i) Infants less than two days old.
ii) Women:
  • After 32nd week of pregnancy for those with multiple pregnancies (e.g. twins).
  • After 35th week of pregnancy for international flights.
  • After 36th week of pregnancy for domestic sectors.
  • Until seven days after delivery.



So, dengan usia kandungan saya sekarang, bagi menaiki penerbangan nanti saya TIDAK memerlukan surat pengesahan kesihatan daripada pihak hospital, cukup setakat menandatangani satu surat - PENYATA LIABILITI TERHAD [yang boleh didapati daripada kaunter AirAsia kelak]. Berdasarkan pengalaman yang lepas, [seperti dalam entry INI] ni merupakan surat akuan tersebut:-


AKAN TETAPI :-

Saya dah buat persiapan awal...
Masa check-up 25 minggu haritu saya dah mintak nurse siapkan surat pengesahan kesihatan saya awal2..
Bukan ape, saya risau jugak..ye la..mane tau kot2 pihak Air Asia nak jugak surat tu kan..
Lagi satu..saya KENA jugak mintak surat ni nanti bila dah kat kampung..
Sebabnye untuk penerbangan balik dari Kelantan - Kota Kinabalu 25 Jun 2015 nanti, masa tu saya dah 28 minggu dah..nak tak nak saya kena jugak dapatkan surat tu nanti melalui pihak hospital di Kelantan..[err..agak leceh di situ coz tak biasa dengan hospital kat kelantan ..hehe - ok yang ni alasan je..]


Alhamdulillah kawan saya nurse tu dah tolong dapatkan surat pengesahan daripada doktor,
Lega sangat2..dah tak payah nak stress2 fikirkan pasal surat tu hehe..

Ni contoh surat tu ye..
Surat ni nanti saya nak buat salinan siap2..
Kang kalau pihak AA nak masa 11hb, boleh je bagi yang salinan tu..yang satu lagi salinan blh bagi masa flight 25hb pulak..









1 comment:

azizah green line said...

haah itu la sebelum 28w xpayah minta surat doc..just nnt kat AA sign borang liabiti tu..tp lau ada surat doc pun lagi baguss

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016