Thursday, 19 February 2015

Woh pauh "rikkngge"

Pernah dengar tak? Orang sebut "woh pauh rikknge?"
Ni la rupa dia kalau nak tau.

Woh = buah
Pauh = mempelam / mangga
Rikknge = ringan 

Ringan membawa maksud buah mempelam tu masih muda. Atau ada jugak sesetengah orang panggil pauh putik (mangga muda).

Mesti meleleh air liur korang sekarang ni kan. Boleh bayangkan dia punya kemasamannn macam mana. Hihi.

Buah ni mak saya kirimkan kat saya. Buah ni baru je start berbuah baru-baru ni. Tak banyak pun mak kirim, dalam 10 biji je. 2 biji dah selamat saya telan. Cicah garam pun je, dan makan macam tu je. Krup krap bunyi dia.

Saya kan..tak de lah peminat asam2 ni. Tapi untuk saat2 tertentu je saya suka. Teringat pulak dulu-dulu, kiteorang adik beradik suka makan "cholekk" kat atas tangga waktu petang-petang. Dulu ada gerai kayu abah buat kat bawah pokok bunga kenanga depan rumah, tapi pokok tu dah kena tebang, gerai pun dah tak ada kat situ.

Adik saya yang paling suka makan cholek, iwan, linda, apit..anis, yayang..edal dia kurang sikit.macam saya jugak. Tapi makan jugak la.. Kakak saya pun sama. Smua suka. Hihi.

Resepi cholek kami:

Cuka
Garam
Gula
Belacan
Cili padi.

Tenyeh2 bagi hancur pastu boleh la potong buah2 kegemaran dan cicah terus..berebut2..

Kadang2 pauh rikngge, jambu batu, jambu air, betik muda, asam celagi..semuanya cepat je laku..hihi..

Kenangan dah semua tu..sekarang nak berkumpul macam tu dah susah dah. Masing2 ada haluan masing2..time raya je sempat jumpa.

Berbalik kisah woh pauh saya ni. Saya nak jerukkan dia, macam mak saya selalu jerukkan. Cuci bersih.buang biji,pastu rendam dalam air, letak garam sikit..biarkan 2 malam.



Banyak ni je dapat, botol paling kecil. Jadi lah kan. PenawaR rindu kat kampung. Padehal kat sini pun ada mangga camni, tapi rasanya tetap tak sama dengan pauh mak saya ni. Hihi.

Lepas dua malam, baru boleh buang air, dan hantikan dengan air gula. Kalau nak pedas boleh letakkan cili dan jugak sedikit belacan.

Zaman dulu2 mak selalu buat banyak2..letak dalam botol besar..kiteorang suruh mak packing dalam plastik aiskrim.,bekukan..pastu makan time panas2 tengahari..memang mengancam..

Oh rindunya..



2 comments:

Azizah Green Line said...

sedapnyaa nampaknya..sesuaiibu mengandung..hehe tapi so far jijah xpernah teringin nk makan asam2..mengandung pon tak! tp lepas ni xtau la kan..

lia ummiirfan said...

oooo.. gitu namanya ekk..

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016