Wednesday, 17 July 2013

Duty iS duTy

Istilah duty is duty ni aku belajar masa rekrut bersama nxxxx 5 tahun yang lalu. Aku sendiri pun tak berapa pasti mana datangnya istilah camni. Atau ade sejarah2 silam nxxxx yang aku sendiri pun tak tau.Tapi pada fahaman aku kalau duty tu kenalah duty. Tak boleh belit (ponteng) ..tak boleh outing, apetah lagi nak keluar dating.

Bila dah masuk unit tetap sekarang ni dengan Axxxx, budaya tentera masih lagi menjadi trend dalam Axxxx. Apa tak nya..Axxxx ni 'adik' kepada nxxxx. Kebanyakan bekas-bekas pesara nxxxx samaada berpencen ataupun yang berhenti awal sambung kerja ngan Axxxx. Ramai sangatlah incas (penyelia) yang masih lagi mengamalkan budaya kexxxxxan yang telah mereka pelajari sekian lamanya. Pendek kata yang elok tu banyak, dan yang tak elok pun sama juga banyaknya, kat mana-mana pun sama je sebenarnya. Terpulang atas pendirian masing-masing nak bawa budaya mana.

Berbalik pasal duty ni, duty dalam Axxxx ni membawa maksud bertugas melebihi masa bekerja seharian, iaitu bermula pada pukul 0800 pagi sehinggalah 0800 pagi keesokan harinya dan pada pagi tersebut diberikan off-duty setelah tamatnya waktu kita duty tu selama satu hari. Tak kira lelaki ataupun perempuan semuanya sama rata.

Duty tu melibatkan banyak aspek, nak diceritakan kat sini nanti hilanglah kesulitan dalam hal rasmi kerajaan kan. Kang tak pasal-pasal aku pulak yang kena saman huhu.. mintak jauh.....tak mau !!!!!!

Sebenarnya aku nak cerita yang aku kena interviu kat bos baru aku pagi semalam. Bos aku tu merupakan bos baru mnggantikan bos lama aku yang sangat sporting..huhu..[sedih ...kenapelah terlalu cepat bos lama tinggalkan kami semua dan prgi ke unit lain..]..Bos baru ni pun ok, tapi biasalah mula-mula ni kenalah tunjuk faktab sikit depan anak2 buahnye ni kan..

Alkisahnye..aku dimaklumkan oleh sorang pegawai ladies yang agak rapat dengan aku bahawa bos baru nak jumpa aku, dengan orang lain semua dia dah jumpa kecuali aku je sebabnye isnin ritu aku cuti. Aku dah cuak sebenarnye. Gugup pun ade. Yelah dah nama pun bos baru, tak tau lagi peel perangai dia camne kan..

Aku pun dengan lemah longlai memberanikan untuk pergi ke bilik bos, tapi masa aku sampai depan bilik p.a bos, aku jenguk2 tu nampak lah pulak incas aku sorang ni tengah bincang ape tah dengan bos kat dalam bilik tu. So aku melepakkan diri aku kat meja p.a dulu. Lepas tu keluarlah incas aku sorang tu, then belum pun sempat aku ketuk bilik bos, laju je kepala dia terjegel kat luar pintu cari aku..ehh bos ni tau-tau je huhu..mesti dia perasan yang aku terjenguk2 tadi..... ishh malunyee...

So berikut merupakan perbualan kami:-

Bos : Ko nak jumpa aku ke..
Aku : ye Tuan, saya xxxxxxxxmelia..dalam ati..  [ishh kasarnye bahase bos...takpe lah..dah terbiase -trend pegawai2 ex-xxxxxxxx]
Bos : ooo...kamu la...ok masuk2..jemput duduk ye..(siap tunjuk lagi kerusi kat aku)
Aku : Terima kasih Tuan,, -dalam ati... erkk..baik lak p.cik ni.....
Bos : ok..saya difahamkan ko mengandung ye..ko ape khabar? ok ke turun naik tangga ofis?
Aku : Alhamdulillah tuan, sy sihat2 je..ok je naik tangga, cuma awal2 pregnant baru ni je ade bleeding sikit..sekarang dah ok..
Bos : {mengangguk2 kepala} ooo...ok ...ko dah berapa bulan sekarang? Anak ke berapa ni?
Aku : Anak sulung tuan, Insyaallah jumaat ni masuk 6 Bulan tuan. {dalam ati-ehh...mcm tak caye ngan diri sendiri lak...alhamdulillah..}
Bos : {angguk2 lagi...sambil pikir ape ntah} emmm...laki ko keje ape...kat mane..?
Aku : Dia xxxxx jugak..Kxxxxxxxx Tuan..
Bos : oh! tengah belayar ni! So sekarang ko duduk dengan sape???
Aku : Sorang je la tuan.
Bos : Ko g keje ngan ape..drive ke? ok ke,,,
Aku : ye tuan, sy drive.tak pe kete auto je.. xde a penat sangat pun,,
Bos : ooo..ok lah camtu..ko skrg dah nak masuk 6 bulan..nati aku bagitau pengarah supaya ko tak payah masuk duty lagi..ko jage lah kesihatan n kandungan tu baik2,,
Aku : Insyaallah tuan, terima kasih banyak2....

Dalam ati...seriusnye bos baru ni tanye aku, huhu...aku rase kalau dia tengking aku sikit tadi dah termenangis dah aku..kikiikiki...tapi sebenarnya dia baik je,,orang yang dah berumur, nampak sifat matang dalam diri bos.. Aku harap tak de masalah lagi dengan duty ni Bukan ape, bos baru yang dekat hQ sini memang tak bagi muka kat anggota ladies,,katanya "bini saya nurse pun dekat nak bersalin pun masih duty..kenapa dalam axxxxx ni ladies manja sangat..." aduh...memanglah nurse kena duty..dah sah2 dah keje dia kan,nak2 kalau yang duduk unit yang kene shif tu..dalam unit aku ni mane ade shif2..smua ikut ofis hour.cuma time duty tu je lah kena duty,,takkan nak samekan dengan nurse lak..,adehhh...

Susah kalau dapat bos yang tak berimbang rasa, nasib baik la bos aku ni boleh bertimbang rasa lagi..Bagi aku senang je, kalau bos hq tu nak jugak aku yg tengah nak masuk trimester ke-3 dah pun nak suruh aku duty lagi..aku nak suruh dia jahitkan uniform mengandung tuk aku dulu baru aku duty. Senang..dia sendiri pun tau yang axxxxxx ni masih baru nak bertapak..baju mengandung pun belum diwujudkan lagi..so sebab tu lah bila masuk bulan ke-3 mengandung semua ladies dibenarkan berpakaian mengikut etika penjawat awam biasa. Tu bagi yang jenis badan x naik .kalau aku..mula2 peknen pn dah rse ketat kat seluar. Kot ye pun nak ikut peraturan sangat tanpe rase bertimbang rase..tunggu lah agensi ni stabil dlu...aduhhh...ape daaaa...

semangatnye aku sekarang...huhu

psssttt... banyak lak xxxx aku tu kan...huhu...paham2 la ye...kui3
















3 comments:

mizieyka said...

halamakkkkk..pasni sy plak kna tebiu ngn dia.. Mahfuzzz la..dh la pinguan dh burukkan sy kt dia..huhuhu..

Nor Suhaiza said...

MOHD WAZIR GELAK TBAHAK-BAHAK BACA ENTRY AWK NI AEMY....HAHAHAHAHA...

eamy milea said...

@mizieya : kihkih..ready la ye awk...tp awk mb terkecuali kot.. :)

@Nor suhaiza : hahhaahahaha.. :P

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016