Wednesday, 24 July 2013

5th check-up rutine

Fuhh..
Kali ke-5 aku pegi klinik baru rajin nak update kat sini. huhu. takpe, blog aku ni bukan ade peminat pun ngeee~ 
Aku buat pemeriksaan rutin bulanan kat KKIA Menggatal. Pagi tadi jumpa nurse, nurse cakap mengikut laporan dari Doktor yang check aku masa bulan lepas, dia dah re-EDD aku punye Due Date. Sebelum ni kalau ikutkan LMP EDD aku 8 November 2013, so doktor dah bagi tarikh baru iaitu 22 November 2013. Maknanya 14 hari selepas EDD yang pertama aku tu. 

Kenape??? Ini kerana hasil pemeriksaan dari scan saiz baby aku lebih kecil berbanding usia kandungan, eh betul ke istilah aku ni..huhu tapi tu lah ape yang doktor kat KKIA bagitau kat aku. Tapi sebenarnye aku dah tau pun, kalau doktor tu tak bagitau aku sebab sebelum aku scan kat KKIA dengan doktor tu, dah 4 kali aku scan kat klinik swasta kikikikikikiki....dan e-empat2 kali aku scan tu doktor cakap saiz baby aku kecik dan kandungan aku mungkin lagi lewat 2 minggu dari tarikh LMP aku tu..

Tak pelik pun, period aku kan tingtong.susah nak kire bila waktu subur tu so aku sendiri tak boleh agak bila persenyawaan tu berlaku maklumlah banyak kali sangat bersama mungkin ade lah tu tarikh2 yang membuahkan hasil cinta itu.......ngehngehngeh..

Kenapa aku dah scan sampai 4 kali??? Melampau2 eksaited aku kahh??
bukan...bukan aku saje2 gatal nak g scan ...

1) Kali pertama aku scan kat klinik dr mustafa..25/3/2013..mase tu aku 7 minggu kot..scan tu sebabnye aku mengalami masalah membuang air besar dan aku jugak hampir-hampir terkena buasir..huhu...sakit sangat2 sampaikan selesai je aku membuang...aku tengok ade darah menitis ..ya allah mase tu aku risau sangat2..terus pegi klinik sorang2 yang tak berapa jauh dari opis.aku sendiri tak tau tu darah ape maunye aku tak risau..lepas scan tu doc cakap kantung baby masih ade..mase tu tak clear sangat..nampak cam titik je..heartbeat pun  tak nampak lagi..Doc cakap maybe kandungan aku baru 5 minggu..Doc bagi ubat untuk aku masukkan ke dalam dubur aku..ubat tu rawat balik luka2 yang terkoyak huhu..malu lak nak citer...lps tu doc srh aku mnum banyak air masak n makan buah2an n sayur2an...

2) Kali kedua aku scan kat klinik Mutiara Inanam..mase 8/4/2013...aku bleeding..tak banyak hanye secoet warne koko je...mase tu dua minggu selepas yang 1st..pun same gak Dr Chindo cakap baby kecik..bleeding tu hanye sekali tu je doc sahkan takde pape yang perlu dirisaukan dan dia ada bagi duphaston tuk kuakan rahim aku..alhamdulillah dah tak de lagi selepas tu..

3) Kali ketiga aku scan kat klinik d mustafa lagi sebabnye aku bleediingg..keluarnye cecair coklat gelap kehitaman..mase tu 17/4/2013..doc scan dan ambil masa jugak lah tuk pastikan baby ok..mase tu kat skrin kiteorang dah boleh nampak heartbeat..doc cakap degupan baby agak slow..lama dia scan tuk pastikan baby sihat..lepas dah ok..doc bagi nasihat suruh aku bedrest..kena betul2 rehat..dapat m.c 2 hari dan juga light duty selama 2 minggu..mase tu aku memang agak penat sikit..sebabnye aku masih lagi bertugas malam..so lepas je dari tu aku dapat excuse duty dari bos aku..thanks bos..huhu...aku ngan hubby risau sangat2..ingatkan dah tak de lagi bleeding tu..balik rumah je mase nak solat magrib aku tengok ade keluar darah merah fresh..walaupun hanye sedikit lebih kurang duit 10 sen je..huby risaukan aku sampai menitis air mate..malam tu jugak dia buat solat hajat minta aku dan zuriat kami diberi kekuatan n kesihatan.. Aku betul2 rehat, atas nasihat kawan2 ngan family aku hanye baring sahaje seharian..tak buat keje langsung even masukkan kain dalam mesin basuh..semua hubby yang buat..kecuali masak la..hubby tapau dari kedai je tuk kami huuhuhu...then aku hanye bangun tuk makan..g toilet..n solat shj..alhamdulillah lepas 3 hari aku makin sihat dan cecair coklat tu tak lagi keluar sehinggalah kini...

4) kali terakhir aku scan 4/6/2013 kat klinik Aslam, KKIP.. Jumpe doktor khadijah..baik orangnye..scan tu pun sebab hubby akan tinggalkan kami tuk sebulan dari 10/6 sampailah 5/7 tuk kursus kat kuantan..sebelum dia pegi jauh dia nak tengok baby dulu [takut rindu katanya]..huhu..alhamdulillah...kiteorang dah boleh tengok baby bergerak2 aktif..walaupun baby masih kecil tapi kami dapat nampak kaki dan tangan sedang bergerak2..hubby gelak je sebab tengok baby bergerak2 dengan aktif..

Dan kesemua doktor yang aku jumpa cakap saiz baby aku kecil 2 minggu dari tarikh LMP aku tu.tapi takde masalah pe pun sebenarnye..huhu..

So berbalik citer kat KKIA pagi tadi...nurse dah tukar usia kandungan aku mengikut EDD yang baru...so sekarang kandungan aku berusia 22 minggu..maknanya 5 bulan setengah..[kalau sebelum ni 24 minggu dah masuk 6 bulan kan..]


tengok..check up aku..
25/6/13 : 20 +4/7 weeks..


Laporan doktor mase checkup 25/6/13 ...
Re-EDD : 22/11/2013
Tick kat no 5 tu..MOGTT (kena minum air gulaaa) - sebab? berat aku naik mendadak sebanyak 4kg huhu


ni checkup pagi tadi...
tak de lagi bacaan HB sebab mase tu lewat sangat dah, nurse tu suruh aku balik je dulu esok dia akan bagi result ujian ambil darah..yup.ambik darah..dah la pagi tadi nurse kat bahagian ambil darah tu tak jumpa cari urat lengan aku so terpaksa ambil kat urat atas tangan..sakit gak la dah la aku tak biasa ambil darah kat tangan..huhu..

Kenapa nurse nak bagi esok???
yeayyy...
aku kena ambil ujian MGTT tu esok ok..
maknanya aku tak boleh puase esok..
baru je berangan dapat puasa penuh bulan ni..tapi apekan daya aku...nurse cakapkat sabah memang akan buat MOGTT ni tuk ibu hamil yang lahir dari tahun 1989, 87, 86, 85...dan ke bawah..walaupun berat tak naik secara mendadak.., kalau diikutkan berat aku ni ok lagi la..bulan lepas naik mendadak tu bersebab..sebelum2 ni berat aku asyik turun disebabkan aku kena alahan yang agak teruk sampai berat badan pun menyusut..so bila dah habis alahan..berat memanglah akan naik tinggi...huhu...takpe lah aku ok je..terima je cabaran dengan hati terbuka..bukannye teruk sangat pun..cabaran rekrut yang lebih sakit n teruk pun aku boleh hadapi dengan jayanye...apelah sangat kat klinik ni kan..[cakap besarrrr...] hehee...ampunn..
insyaallah....yakin boleh...harap2 aku boleh telan dengan jayanya lah esok wiwiwiwiwiwiwiww....

Bila cerita kat hubby...dia gelak...dia cakap aku tipu berat badan tu...sebabnye sebelum dia belayar kami timbang guna penimbang digital kat umah mase tu berat aku 72kg ...name pun penimbang digital...memang la x tepat huhu..nak tak nak dia kena caye jugak ngan aku ..walaupun mase balik kampung 2 minggu lepas aku dah melantak makanan sepuas2 hati aku..alhamdulillah jugaklah berat takde naik sangat..maklumlah dah 15 hari puase kannnnnn..kalau tak/????jangan harap lahhh hahahaa..

ok lah aku dah stat puase malam ni...get ready tuk esok...
Doakan yang terbaik untuk ibu ye sayang..muahmuahmuah..

xoxo~


No comments:

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016