Tuesday, 26 February 2013

Berkhidmat Untuk Negara

Mesti dah ramai yang dengar kes pencerobohan di Lahad Datu, Sabah kan?


Baca kisah pencerobohan di Lahad Datu :- (sumber : http://www.enciknakal.com )
24 Februari 2013
25 Februari 2013 
26 Februari 2013 (hari ini)
26 Februari 2013 (update)


Sebagai rakyat semenanjung Malaysia yang bermastautin di Negeri di bawah bayu ni sedikit 'cuak' juga bila terdengar berita-berita yang telah digembar-gemburkan oleh pihak media mahupun pak cik mak cik yang terjumpa kat pasar-pasar tamu or nurse-nurse yang kat hospital. Pakcik-pakcik teksi..Jurujual2..dan sebagainye..

Pantang nampak je anggota berbaju uniform, mesti sibuk je tanya tu..tanya ni..
"Maaf mak cik..saya hanya kerja kat pejabat je mak cik. Hari-hari kerja menaip je tak pun buka fB.. Saya tak tau sangat pasal ni mak cik."

Apa yang dapat aku cakapkan, perbanyakkanlah berdoa semoga negara kita aman damai dari segala bentuk pencerobohan, peperangan dan pertumpahan darah. Kita telah hidup bahagia aman sentosa sebelum ini, jadi sama-sama lah kita berdoa moga-moga Allah s.w.t melindungi kita dari malapetaka dan bencana.

Berdasarkan link yang aku bagi tadi, tak dapat dinafikan lagi berita itu memang benar dan ni aku copy paste balik berita yang aku baca tadi.

"LAHAD DATU: Polis memberi jaminan bahawa insiden pencerobohan kumpulan bersenjata rakyat Filipina di Kampung Tanduo, kira-kira 130km dari sini, akan ditamatkan secepat mungkin. 

Tanpa menyatakan bilakah sebenarnya ia akan berakhir, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata episod yang bermula sejak 12 Februari lalu akan diselesaikan secepat mungkin dan menasihati orang ramai supaya tidak bimbang. 
Ditanya tindakan yang akan diambil selepas tamatnya tempoh yang diberi pihak berkuasa kepada kumpulan itu Ahad lepas, Khalid sekadar berkata: "Tunggu dan lihat". 


Katanya tindakan boleh diambil pada bila-bila masa terhadap 150 orang penceroboh yang masih bertahan dan enggan keluar dari Kampung Tanduo. 

"Kita akan tamatkan stand-off sekarang ini. Cuma saya menasihati orang ramai supaya jangan bimbang dan jangan ragu-ragu. Insya-Allah, kita selesaikannya dengan secepat mungkin," katanya kepada pemberita di sini hari ini. 

Apabila ditanya sama ada proses rundingan masih berlaku dengan kumpulan berkenaan, Khalid berkata: "Saya tidak mahu lagi mengulas perkara (rundingan) itu". 

Khalid juga berkata polis tidak tahu menahu mengenai dakwaan sesetengah pihak kononnya empat anggota keluarga Kiram (kerabat Kesultanan Sulu) telah ditangkap oleh pihak berkuasa. 
Terdahulu selepas menerima taklimat mengenai perkembangan insiden itu di Komtek Sahabat 16 Batalion 17, Pasukan Gerakan Am (PGA) Felda Sahabat, Khalid menjelaskan kepada pemberita bahawa insiden pencerobohan kumpulan yang mengaku Askar Diraja Kesultanan Sulu masih di bawah tanggungjawab Polis Diraja Malaysia. 

Beliau berkata isu berkenaan masih ditangani sebagai isu keselamatan negara dan operasi turut melibatkan agensi keselamatan lain. 

"Keadaan di sini masih seperti biasa dan tujuan lawatan saya pagi ini semata-mata untuk menemui anggota saya di lapangan," katanya. 

Turut hadir pada sidang akhbar berkenaan ialah Pengarah Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Salleh Mat Rashid, Panglima 1 Divisyen Mejar Jeneral Datuk Mohd Zaki Mokthar dan Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib. 

Khalid berkata setakat ini tidak terdapat sebarang unsur luar yang campurtangan dalam usaha polis menyelesaikan isu berkenaan dan menegaskan pihaknya tidak akan membenarkan sebarang campur tangan seperti itu menganggu urusan keselamatan negara. - BERNAMA

 tindakan boleh diambil pada bila-bila masa terhadap 150 orang penceroboh yang masih bertahan dan enggan keluar dari Kampung Tanduo. ----> bermakna, macam-macam boleh jadi..Aku yang risau..Sebab,hubby aku pun terlibat sama menjaga perairan negara ni..huhuhu....tu yang aku paling risau..tapi apa boleh buat, berkhidmat untuk negara....ok stop...........Lain-lain hal adalah SULIT dan memegang rahsia negara dengan seketat-ketatnya..insyaallah..negara kita akan selamat....






2 comments:

Nor Suhaiza said...

tetiba rasa nk balik smjung mlm ni jgk..nk bwak lari mohd wazir.xnk bg pi operasi.bole x puan aemy...???hahahhahahahaha...

eamy milea said...

hehe bole2...sila kan... :)

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016