Tuesday, 4 December 2012

Kisah aku dan diet

Assalamualaikum dan selamat pagi,

Alhamdulillah, hari ni aku masih lagi berpijak di bumi Allah s.w.t dengan sihat walafiat. Yang paling bestnye hari ni aku tak kerja (off-duty). aku nak share pasal diet aku lah..ape lagi kan.. ;P ..

Kan aku ade post pasal diet aku minggu lepas , 26 november 2012 , masa tu jadual aku setakat 26hb tu je, keesokan harinye ,27/11/2012 aku dapati bacaan berat aku adalah 64.9 !!! happy giler aku time tuh...eksaited punye pasal sampaikan aku rase nak update status kat FB je tapi aku tak wat pon segan dowh...haha.. Tapi langit tak selalunye cerah..panas tak semestinye tak hujan (mane datang pepatah ni..hentamm saje lah.) Petang tu pas balik keje kawan aku, ayu & laki die ayie..ajak aku ngan en suami g makan ikan bakar kat k,k..aduh..nak tolak pun serbe salah.

Ayu ngan ayie + baby diorang aiman, datang umah aku hari ahad lagi.dia ada kursus kat mmea hq sabah sekali ngan aku pada isnin tu..diorang duduk umah aku sampai pagi rabu, cz rabu tu diorang dah nak gerak g kundasang plk. Dengan rase tak sampai hatinye aku ikut diorang lah.

Malam tu aku makan ikan bakar,ade sos perencah ikan bakar, sotong bakar, sotong goreng tepung, udag kara besar tu,.nasi...dan juga buah durian..masa nak makan tu aku nak tak nak je tapi bile stat makan tu malas pulak nak berenti. Terus makan je lah..huhu..nah layanlah gambar2 ni...
sile fokus kat makanan ye.. :)

muke x sabar nak makan..huhu

durian kat bawah jambatan sebelah servey KK


Kemudian hari rabu pulak tu aku berenang kat kompleks sukan likas dengan kawan-kwan pejabat, mase berenang tu mata aku sakit sangat disebabkan air kolam yang mungkin mengandungi klorin (mungkin) . Sebelum ni pun aku dah biasa berenang dengan tak pakai gogle. Tapi hari tu je aku rase pedih2 mata. Kawan-kawan aku pun cakap macam tu jugak. Dah nasib nak pedih nak wat camne kan. Malam tu aku rase xsedap badan je mungkin aku akan demam. Jangkaan aku betul coz malam tu aku batuk tak henti-henti. Tapi nak dijadikan cerita, petang rabu tu lagi en suami bawak balik 2 biji buah durian secara jujurnye aku pun makan tanpe rase bersalahnye. Bila dah demam macamane nak makan ubat lagi.

Khamis -  badan sihat sikit. Aku masih keje coz minggu tu ade pihak audit kat pejabat, nak tak nak keje jgk cz nanti ssh plk nak menjawabnye. Lagipun aku malas nak ambik m.c ..lagipun badan aku agak kuat (ecveccecee).. :P petang tu lagi skali en suami beli durian. dengan beras pulut sekali. Ktanya nak makan pulut durian. Aku pun join sekaki terliur punye pasal. Demam dan diet diketepikan haahhahaaa...

Jumaat - batuk dan demam masih berleluasa. Aku nekad malam tu x leh dah makan durian,Kang nanti makin lemah badan aku ni kalau x makan ubat. Malam tu terus makan ubat panadol, antibiotik ngan ubat batuk. Ubat2 tu ambik yang en suami punye. Die baru je lepas deman minggu lepas.

Start hari selasa-ahad (2/12/2012) aku memang ambil nasi dan air yang bergula. Cuma aku kurangkan kuantitinye. tu pun berat aku masih naik dengan jayanya. Dari 64.9kg - 66.5kg (AGAINNN) ..

Aku tension balik ngan berat aku tu. aku kembali positifkan minda aku, diet ni takkan menjadi kalau aku tak bukak group fb Kelab Diet Atkins (KDA) tu. So hari-hari dan boleh dikatakan aku memotivasikan diri aku dengan geng2 kelab tu.

Alhamdulillah aku dah start balik diet aku semalam dan hari ni. Harap-harapnye aku berjaya. Target aku kali ni aku nak score 60kg dalam masa 10 hari. berat aku pada mulanya 66.5kg pada isnin (3/12/2012)..agak2 berjaya tak..insyaallah..doakan aku ye.. :)


  
Aku punye result



ok bai.... :)










No comments:

Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016