Tuesday, 20 November 2012

TIPS MUDAH URUSKAN KAIN BAJU KAT RUMAH

FROM : GOOGLE

Aku bukan seorang yang rajin..tambah2 bab2 lipat melipat kain baju ni...so aku cuba lawan kemalasan aku tu dgn buat cara aku sendiri..Ni tips aku... kalau korang nak ikut..silakan..kalau x nak ikut pun x pe.. :)

Sebelum basuh pakaian

1) aku terbalikkan dulu agar bahagian dalam berada kat luar..[sume org buat kan..]
2) asingkan baju dan seluar. asingkan juga baju2 dan seluar2 kecik ko dan laki ko tu..[yang baju2 kecik ni basuh tangan je lepas mandi..bukan banyak pun kan.. :) ]
3) basuh seluar dulu..dah siap baru basuh baju..

Masa nak jemur 

1) Gunakan penyangkut baju (hanger) untuk mempercepatkan pengeringan..
2) susun elok2 , letakkan kain yang agak tebal kat depan baru cepat kering..

Masa nak angkat

1) Angkat satu2..Terbalikkan semula baju / seluar korang siap2..[supaye senang]
2) simpan dalam bakul..
3) gantungkan siap2 mana2 baju yang korang nak gantung dalam almari..[kalau aku, en suami x suka aku lipat baju2 t-shirt dia..dia suruh gantung je dalam almari pas basuh..kat rumah  aku memang banyaakk sangat hanger...kekekkekee] tapi baju jersy,futsal or bolasepak dia tu kena la lipat kan..

Masa nak lipat

1) Lipat pakaian en suami dulu..coz dia memang suka tanya mana baju tu. mana baju ni..so bila dah lipat siap2 senang la bila nak carinye..
2) Susun baju mengikut warna..
3) Susun baju mengikut jenis kain..
4) Baru la lipat baju kite sendiri..

Proses melipat kain yang telah diterbalikkan adalah lebih CEPAT dan lebih SENANG daripada melipat baju2 yang sedang berlonggok dan perlu diterbalikkan dulu...bagi aku, aku jadik lebih rajin melipatnye...konon2 ade mood la nak lipat cz x yah dah nk terbalikkan lagi..hehehheee...ni cara aku yang pemalas la...orang lain x tau lah...


Sorry gambar aku sendiri x de..

okeh...babai...

No comments:

About Us

We sell creative goods all over the internet. Welcome to our website, we hope you enjoy our products.

Labels

Popular Posts