Friday, 19 August 2011

sayangnya ALLAH pada wanita


LELAKI :: Lelaki bujang pelu menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung 
dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak 
perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan
sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya
terutama anak lelaki yang tua, 
manakala perempuan tidak, perempuan hanya
perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun
begitu isteri boleh membantu.. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.
Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung
dengan semut.. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih
panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT.
Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan.. Begitulah
kira-kiranya.

WANITA :
  • Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
  • Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
  • Saksinya kurang berbanding lelaki.
  • Menerima pusaka kurang dari lelaki.
  • Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak..
  • Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
  • Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
  • Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada 
    pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat
yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar
bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali
lebih utama dari bapanya .. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik
peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki
menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap
saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di
mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabk an terhadap 4 wanita : 
1. ibunya ,
2. isterinya ,
3.anak perempuannya , dan
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4
org lelaki ini :
1. suaminya,
2. ayahnya, 
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga
yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja :
1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat
akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut
menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa
perlu mengangkat senjata..
MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang
lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa
disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita
sebaik-baiknya. ..supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang
mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu
berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu
bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan
segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri " 

Sumber :: Jiwang.org.net

Sunday, 14 August 2011

Sedar Tak sedar

Alhamdulillah, Sedar tak sedar, dah 6 bulan, 1 minggu dan 4 hari aku bergelar seorang isteri. Perasaan aku, masih sama seperti tahun lepas. kadang2 rasa muda remaja lagi. kadang2 rasa macam masih single. Hehe. baru-baru ni, ramai yang cakap kami ni masih macam zaman2 kapel dulu2. Tak de beza pun. mungkin sebab tak ada baby lagi. Mungkin sebab tu orang nampak kami macam anak2 remaja lagi. Atau sebab asben aku yang memang muke remaja kot. huahuahua.

Kami tunggu, namun tak jua tiba lagi saat itu. Sabarlah, kami hanya menganggap rezeki tak sampai lagi. Kekadang tu terasa juga bila tengok kawan2 yang baru je berkahwin, terus ade, tapi aku pasrah. Sebab Allah dah tetapkan rezeki masing2 bila dan ketikanya. Berusaha, berdoa dan bertawakkal dengan segala ketentuan-Nya. Mungkin ada hikmah di sebalik setiap yang berlaku. 

Dan aku sentiasa berdoa pada Allah agar kami sentiasa dapat menjadi isteri dan suami yang solehah+soleh serta mendapat keberkatan dalam kehidupan. Sesungguhnya kita sebagai hamba-Nya tidak boleh lari dari melakukan kesalahan dan dosa.Moga-moga hidup kita sentiasa diberkati dan dilindungi-Nya.  Aminn..

Thursday, 11 August 2011

Lirik Lagu Jangan Lupa Namaku (OST Ramadhan Terakhir) – Pompa Bensin



Walau aku tidak bersamamu
Jangan engkau lupakan diriku
Walau aku tiada di sisimu
Jangan engkau lupakan namaku

Kerana
Aku mengingati mu
Kerana
Aku men’cintaimu


Andai aku
Bisa bertemumu
Dengan senyum ku tadah syukurku

Andai aku bisa menyentuhmu
Air mata pasti deras gugur
 Kerana
Aku merindui mu
Kerana aku sentiasa
Menyintaimu oh sepenuh hati

Walau kamu
Jauh di mataku
Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati
Jangan aku terus kau lupakan

Kerana aku
Sentiasa mengingatimu
Kerana aku
Sentiasa menyayangimu oh kekasih hati

Andai aku bisa memelukmu
Pasrah aku tabah diujimu
Andai aku bisa dicintai
Dengan rela menyerahkan hati

Kerana
Aku merindui mu
Hmmm Kerana aku sentiasa menyintaimu

Wednesday, 10 August 2011

Sah ke tak puasa aku hari nie..?

Confius la kawe....
Tadi..aku berbuka ngan asben..siap berbuka, then solat maghrib..

Wifey :: Abang, ayang rase xberapa sihat la..macam ramlah  malas je nak g terawikh malam ni..boleh ke sayang..?
Hubby :: Ok sayang..ayang rehat la, abang pun nak g kat surau Nur-bahari je... [biasenye kami terawikh kat masjid TM yang jauh ckit dr rumah ..]
Wifey :: Ok sayang..[dalam hati...nasib baik x kene marah..wiwiwiwiwi..]


Lepas je asben ke surau, aku kemas2 dapur n terus g toilet nak mandi, tengok2 naaaaa...!!! red flag lerr..huhu..

errr...aku tak tau bile ia kuar...sah ke tak ea pose aku nie....ermm...aku was2 la...takpe la...aku ganti je la untuk hari ni ...asben pun setuju,.sebab aku tak ke toilet sebelum berbuka tu...n bende tu bukannye bgtahu nak kuar kul bape kan...tah2 dari tadi lagi huhu...

p/s :: kalau pagi2 lagi aku peoott..boleh la aku join si chot tadi mkn nasik ayam hehehhee

Sahur


Alhamdulillah ..masuk hari ni dah genap 10 hari kita sebagai umat islam menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh keberkatan ni...Alhamdulillah juga aku dan en.asben masih berpuasa penuh dan dapat menghadapi cabaran dan dugaan dengan penuh kesabaran.

Dalam bulan puasa ni pernah juga aku terlewat bersahur dan pernah juga tak sempat bersahur.. Maklum la di Sabah, waktu imsak dan berbuka adalah 1 jam lebih awal dari semenanjung Malaysia.Waktu berbuka bukan main lagi bersemangat. Tapi bila sahur, perasaan malas tu selalu je ada, apa taknya. waktu imsak sekitar pukul4.40 pagi. Kami pulak jenis yang suka tidur lambat, dekat jam 12 baru merangkak tidur. Tu pun masih lagi susah nak lelapkan mata gara-gara layan video utube kat handphone. Muehehhehe..

Aku sentiasa akan berusaha bangun awal. Insyaallah.. huhu.


p/s :: kalau tak bangun sahur, suami marah. huhuhu~
Copyright to Blog Hamelia Hamid
Designed by UMIESUEstudio 2016